Saturday, November 21, 2015

Berpantang time!!!!

Assalamualaikum wbt...

Fuhhhhhh... Lega yang amat bila dh boleh balik rumah.. Dapat tengok cahaya matahari, dapat rasa panas cuaca, xperlu lagi dah rasa sejuk aircond dan yang paling penting dapat tengok inchik suami setiap saat.. Camnilah baru lena nak tido.. Heeeee... Alhamdulillah, balik rumah barulah rasa sihat cikit.. Mana tak sihatnya, duk hospital, makanan yang dihidangkan langsung bukan macam dalam pantang.. Ada ke 2nd day lepas pantang, diorg bagi makan nasi minyak tuk lunch.. Pagi tu dahlah bagi makan bihun goreng... Nasib baik inchik suami dah bekalkan roti kosong.. Sobs.. Ada plak doktor tnya nape aku xmakan pagi.. Dan2 aku tnya doktor tu balik, "agak2 doktorkan, orang yang dalam pantang ni kan, ceaser lagi tu.. Boleh dah ke makan makanan yg berminyak dan goreng2 ni...". Terdiam doktor tu.. Heeeee... Misi yg ada time tu pun iakan jugak, sempat lagi tnya doktor tu, dh ada anak ke belum.. Wife dia time pantang camne.. Barulah dia cakap, betul jugakkan.. Nasib baik doktor tu nsem jugak.. Heeeee... Aishhhh.. Tp inchik suami aku tentu2lah laaaagii nsemkan.. Mihmihmih....

stokin yg sempat dibeli 2hari sebelum admit ward.
Dah balik rumah jugak, xder nak nk terketar-ketar macam parkinson tu.. Aku pun xtahu nape jadi mcm tu.. Mungkin sebab sejuk sangat kot kt hospital tu.. Tanya doktor, doktor sendiri pun xtahu nape.. Diorg suspek ada tiroid, tapi result darah seme normal jer.. Yang paling aku nak gelak, doktor2 ni memang tak lari dari bawak "tukul" diorg tu.. Ketuk2 kat lutut, ketuk2 kat siku.. Hurmmmmm...

Makanan...

Masa awal2 lepas bersalin, aku still lagi duk kt hospital.. So, makan apa yang hospital hidangkanlah... Pernah makan nasik jer sebab lauk2 yang dihidangkan tu xsesuai untuk yang dalam pantang.. Hari2 jugaklah, inchik suami xpun kadang2 adik aku bawakkan makanan.. Ada jugak aku terlepas makan sebab xtahu kan boleh makan ke x.. Macam timun batang, sayur petola.. Yelah, mana aku nak tahukan.. Aku ni bukan boleh kalau xder sayur..

Bila dh balik rumah, barulah betul2 pantang.. Kebanyakkan tiap2 hari, mak sdara aku sediakan nasik ikan panggang dengan sup sayur.. Tu pun rasanya xberselera sangat aku makan.. Sampaikan inchik suami dah bebel2 dah kt aku..

Mandian...

Sepanjang 1minggu awal kat rumah, wan aku sediakan air serai wangi ni.. Kira pagi2 memang aku mandi air ni lah.. Tujuan dia tuk wangi dan segarkan badan.. Best, sebab bau dia wangi jer.. Pastu mandi air suam2.. 

gambar ihsan pakcik google.. mn nyempat nk snap gambar bagai.. heeee...

Air peria + epal


Air ni inchik suami sediakan hampir tiap2 hari tuk aku.. Ni bukan air minum tuk dalam pantang sebenanrnya.. Ni petua tuk turunkan tekanan darah... 1biji peria campur ngan 1biji epal pastu blend bagi jadi air 1cawan jer.. Boleh minum sekaligus dalam satu nafas.. Heeee... Mana taknya, pahit kot peria.. Huuuuu...  

Ada yang pantang 40 hari, ada yang pantang 44hari, 60 hari dan 100 hari.. Yang bese 44 hari tu pantang makan dan pantang keluar rumah.. Tapi aku sempat pantang kuar rumah 20hari jer.. Sebab duk ulang alik g hospital jenguk anak aku kt NICU.. Pantang makan, yang sampai sekarang aku pantang ais dengan yang gatal2 jer macam udang dan sotong aku xberani nk makan lgi...



Nota kaki 1: berpantang tanpa anak macam xpantang pun rasa.. Yelah, mana nak rasa macam baru lepas bersalinkan.. Xdengar anak nangis, xyah bangun menyusu malam2 mcm org lain.. Huuu.. Yg pasti, inchik suami direct 44 hri teman dlm pantang.. Saya hepi...

No comments:

Post a Comment