Thursday, August 13, 2015

Discharged...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Setelah hampir 1minggu lebih bersalin, aku akhirnya dapat dipindahkan ke wad biasa.. Tu pun atas sebab semua bilik dah penuh.. Tapi sepanjang aku kt wad, aku belum lagi dibenarkan keluar untuk tengok anak aku.. Yang cuma dapat aku tahu pasal anak aku hanyalah dari inchik suami yang setiap jam pasti akan jenguk anak kami.. Dan setiap hari inchik suami xpernah gagal ziarah aku.. Pagi, tengah hari dan petang.. Dan dia jugaklah yang tolong pamkan susu untuk dihantar ke NICU.. Yang paling best, waktu melawat bagi NICU adalah sepanjang hari, sepanjang waktu.. 

Bila dh dipindahkan ke wad biasa, kalut jugaklah doktor waktu tu sebab BP aku masih lagi xterkawal.. Dan doktor arahkan misi tuk monitor BP aku setiap 1/2 jam sepanjang malam.. Hurmmmmm... Sepatutnya, aku dibenarkan rehat.. Tapi kalau dah setiap 1/2 jam kena "kacau" camne aku nak rehatkan.. Misi yang ada pun dah mengeluh sama.. Tapi nak buat camne kan.. Kami pasrah jelah... Alhamdulillah, BP aku tuk malam tu agak stabil walaupun masih tinggi.. Tu pun dengan jumlah dos ubat yang paling tinggi.. Dan aku tekad nk mintak discharged jugak esoknya.. 

Esoknya, akhirnya dapat jugak aku discharged.. Heeeee... Gembira bukan kepalang.. Lam fikiran bolehlah jenguk si kecik akhirnya.. Tapi tunggu punya tunggu, petang dah baru boleh discharged.. Tu pun nyaris2 xdapat discharged. Agak cuak dh masa tu.. Nasib baik kebetulan petang tu doktor yang bertugas adalah schoolmate dulu.. Thanks Dr Sukainah sebab yakin nak bagi balik dengan BP waktu tu 150/90... Balik dengan macam2 nasihat.. (^_^)

Fuhhhhhh... Buat pertama kali dapat jupe si kecik, sangat2 terharu... Betapa besarnya kuasa Tuhan.. Allhuakbar.. Xterkata, dan xtergambar dek fikiran betapa keciknya dia.. Boleh bayangkan, lengan dia hanyalah sebesar jari telunjuk inchik suami.. Tapi kecik2 pn, sgtlh aktif.. Alhamdulillah, anak aku boleh bernafas sendiri tanpa bantuan oksigen cuma masih lagi diletakkan dalam inkubator...
lontaran dan luahan rasa yang dikongsi sama.. luahan rasa dan pengalaman yang sama2 rasa oleh ahli group fb BPM (baby premature malaysia - NICU)
Keluar dari hospital jer macam-macam perasaan yang ada.. Bercampur baur.. Akhirnya dh dapat tgk dunia luar.. Datang dengan berjalan sendiri, balik dengan berkerusi roda.. Datang dengan perut yang berisi, balik dengan perut yang kempis tapi balik dengan "tangan kosong".. Menitik jugak airmata sementara tunggu inchik suami amek kereta... Sobs.. Bermula sudah fasa baru yg seterusnya...




Nota kaki 1 : maaf yer doktor2.. Sebenarnya masa dapat discharged tu saya dalam keadaan yang agak pening2.. Tapi cuba keraskan dan kuatkan diri sebab nk jugak balik memandangkan saya tahu saya pening sebab terlalu banyak telan ubat.. Dan alhamdulillah, bila sampai rumah, rasa makin sihat dan makin ceria..




Nota kaki 2: tima kasih untuk seme staff nurse hospital dungun dan HSNZ.. Sepanjang pregnan, dan sepanjang menginap di wad, layanan korang sgt memuaskan...

No comments:

Post a Comment