Sunday, November 27, 2011

salam maal hijrah...

assalamualaikum wbt....

hi korg... (bajet cam rmi yg bace kan... ) hehehe... skrg ni baru berkesempatan nk hapdet... skrg ni dh masuk thn baru tuk kalendar islam.. Alhamdulillah, aku msh lg berkesempatan dan diberikan lg peluang untuk terus bernafas atas muka bumi ni... hurmmm... sepanjang hari2 terakhir ni jgk, ada pengajaran yg aku dpt...

last weekend, aku blk kg sbb nenda kesayangan aku tu nk g kenduri ank sdara dia... so, cam beselah aku yg kn jd driver kan... bertolaklah aku dri dungun ni ke setiu... agak menggelabah jgk sbnrnya nk blk lps keje tu.. sbb sehari sblm tu, dh ada org accident + byk pokok tumbang sana sini.. almaklumlah skrg ni kan musin tengkujuh... tp alhamdulillah aku selamat smpi ke destinasi pada wktu yg sepatutnya... (dh abih slow dh aku drive mlm tu, langsung xpotong mn2 kete tau!!!)

next day, seperti yg dirancang, kitorg bertolak ke kuala besut sekitar jam 11 pagi.. hurmmm... cuaca agak baik pg tu. tp ya Allah, jln mcm xmau jln jer.. berlubang sn cn... hurmmm... tp perjalanan ttp diteruskan...

rmh sedara kitorg tu kt kg pok wong, k.besut... besh jgk kwsn perkampungan kt citu... sbb dia ada sawah.. tp kecantikkan pemandangan sawah tu tenggelam dek banjir. so, sepanjang perjalanan tu, sawah dipenuhi oleh air.. xdapeklah nk nengok sawahkan... tp kuasa Tuhan, airnya xmelimpah smpi ke kwsn rmh org2 kampung.. air tu juz smpi tebing2 jln jer... kecut pewut jgklah nk bwk kete.. dhlah jln sempitkan... hurmmmm...

next destination, kitorg ke rmh sdara yg len plak... yelah, alang2 dh smpi sn kan... terbniat di hati nk bersihkan badan.. yelah dh sehari suntuk kitorg jenjalan... mesti badan pn dh xselesa.. tp alangkah terkejutnya aku, lihat rmh dia.. terus terbantut nk tumpang mandi.. yerp, zaman skrg mn ada lagi rmh yg pki perigi... mn ada dh rmh yg tandas dia ltk kt luar umah... tp, ni betul2 realiti.. rm dia mmg tandasnya kt luar.. dan ada perigi... tp yg sedihnya sbb kwsn perigi tu xditutup ngan apa2 pn dinding... ermmm... camne tu diorg mandi.. sape2 pn ley nmpkkan.... tu blnn keadaan rmh yg uzur lagi...

yg paling mengecewakan, dia xdpt apa2 bantuan pn dr kerajaan... rmh yg sgt daif, knp bantuan xdiluluskan??? aku pn xfhm politik zmn skrg ni camne... hurmmm.. sbb tu aku xpenah pn ngundi sape2... sedihkan.... camne aku nk ngundi, klu seme yg msk politik tu prnginyer sm jer...

btw, dia lyn kitorg sebaik2nya... seadanya... ttp senyum... cekalnya hati dia...

point 1 : bersyukur dgn apa yg ada skrg.. Alhamdullillah, xpenah kebulur pn sepanjang idup ni... sesusah kte, akan ada lg yg lg ssh dri kte...

point 2 : bila kte penah idup dlm kesusahan, lm2 kte akan terbiasa dan akan anggap sstu tu sbg lumrah idup kte... dan kte xkan sesekali nyusahkan idup org len utk bt idup kte sng... (^_^)

No comments:

Post a Comment