Sunday, September 7, 2014

Batu lesung

Assalamualaikum wbt...

Lama menghilang bila timbul terus cakap pasal batu lesung... Heeeee.... Sebenarnya lama dah nak hapdet, tapi oleh kerana sebab2 yang xdapat dielakkan jadinya xdapatlah aku nak hapdet...

Hari ni nk cakap pasal batu lesung...


Korang tahu x apa tu batu lesung??? Ni dia.... Heeee....

Ada cerita disebalik batu lesung ni sebenarnya... Sebab batu lesung ni bukan aku yang punyer.. Lepas seminggu majlis kat sebelah rumah mertua aku, kitorg pindah hidup menyewa.. Bila dah duk rumah sendiri, pelan-pelan kami isi kelengkapan yang sepatutnya. Barangan yang paling penting of cozlah dapurkan. So, kitorg belilah kuali, periuk dan dapur gas bagai tu kan... Aku ni tetiba jer rasa macam xbest kalau xder lesung ni.. Heee... Padahal bukan nak pakai sangat punkan... Alkisahnyer mencarilah kitorg laki bini akan namanyer lesung ini.. Cari punyer cari, tgk harga telan air liur jer... Huuuuu... Last2 inchik suami cakap, amek kt umah ayah jer, bukan ada yang guna pun katanyer... Aku pun ikut ajerlah... Kata nak jadi isteri solehah kan... Mihmihmih...

Amek kat umah ayah tanpa pengetahuan ayah.. Heeee... Macam mencuri lah plakkan.. Plak tu mintak tolong ngan anak sedara plak tu tolong amekkan, anak sedara pun suhabat skali.. Bila buat camni, teringatlah aku penah baca petua orang tua2 kalau nak dapat zuriat, kena curi lesung kt rumah mertua... Ntah betul ntah tidak... Inchik suami gelak jer bila aku cakap macam tu.. Tapikan korg, last2 ayah dapat tahu jugak kitorg amek lesung kat umah dia... Heeee.... Bila cakap ngan ayah pasal lesung tu, xjadi dahlah petua tuk zuriat tu...

Alaaaa... Aku bukannya percaya sangat pun ngan petua batu lesung tu.. Sebab, semua yang berkaitan dengan hidup, jodoh, ajal, rezeki tu semua Allah yang tentukan. Yang penting kita kena usaha dan tawakkal jer.. Doa banyak2... Sebab Allah tahu apa yang terbaik tuk kita... Wallahu...

Nota kaki 1 : lesung ni ada lg kt umah aku ni.. Ayah dah beli yang lain tuk kat umah dia... Heeeee....





No comments:

Post a Comment