Saturday, February 15, 2014

...rezeki...

assalamualaikum wbt....

hari ni nk cakap pasal rezeki... rezeki ni merangkumi banyak sebenarnya, not in term of money only... tapi ada rezeki hidup bahagia, rezeki disayangi, rezeki jodoh, rezeki makan yang cukup, rezeki dikurniakan anak yang ramai... semua tu adalah rezeki... nak cakap apa yang ada depan mata dan sekaligus blh diaplikasi dan dengan cara yang sama walaupun situasi berbeza.. aku nk menidakkan atau nk kata ianya hanyalah suatu kebetulan, tapi kita pn percaya, setiap apa yang kita lakukan pasti akan dapat balasan yang sama.. baik apa yang kita buat tu adalah baik ataupun jahat.. bak kata org tua2, Allah balas cash jer.. heeee...

contoh apa yg dah berlaku depan mata.. ada kawan aku ni dh ada anak tapi with her ex-husband.. bila ank dh masuk sek rendah, dia dapat rezeki berjodoh lagi.. Alhamdulillah.. tapi rezeki mahu punya anak xkesampaian lagi.. and one of my friend get pregnant... dia ni punyalah buat baik dengan member aku yang pregnant ni sampai kadang2 sanggup datang rumah semata-mata nk hantar sesuatu like makanan.. bila di tanya rupa-rupanya ada petua disebaliknya.. katanya buat baiklah ngan org mengandung, insyaAllah, ada rezeki tuk mengandung... dan Alhamdlillah, kuasa Tuhan.. dia mengandung dan sekarang ni tgh membawa perut yang memboyot... heeeee... situasi yang sama jgk dialami oleh kawan aku yg lagi sorg ni.. so, bila dia dpt tahu.. dia pun buatlah perkara yang sama.. belikan jeruk, belikan jambu tuk kawan aku yg baru pregnant ni.. dan Alhamdulillah... kuasa Allah, sape yang ley nafikan kan.. dia mengandung jugak... setelah sekian lama menunggu.. Allah kurniakan dia rezeki yang ditunggu-tunggu... i'm happy for both of them like i'm happy for getting married soon. heeee.... boleh camtu eh? harap2 korang berdua selamat bersalin dan selamat menjadi parents yang terbaik.. insyaAllah... aminn...

begitu jugak dengan sape2 pn.. yerp, macam aku... Alhamdulillah, semakin kita byk memberi, semakin Allah datangkan banyak rezeki... jangan lokek tuk mengeluarkan duit tuk parents.. jgn lokek tuk mengeluarkan duit tuk org yang kita sayang.. sebab, apa yg keluar tu akan mendatangkan yg laaagi banyak.. insyaAllah, Allah akan bagi cukup jer sampai tiba masanya... tu yang aku selalu yakin.. Allah kan ada.. hurmmm.. antara soalan yang xpernah aku dapat jawab bila inchik tunang tnya aku bagaimana aku berbelanja.. walhal gaji dia lgi 2,3 ganda dari aku... dan sekarang dia makin hairan, sebab duit dia cukup jer sampai akhir bulan.. padahal, belanja aku makan adalah perkara wajib baginya... heeeee... korang xtahu, kitorg kalau makan sampai xpandang sekeliling... kena gelak ngan pekerja or tauke kedai dh jadi perkara biasa lagi dah.. sampaikan kitorg gelak jer mngenangkan tu seme.. sweet memories kan.. ^__^

lagi 2bulan lebih duk mengira hari.. xlama sgt jer dah.. risau.. risau sangat2.. harap2 cukuplah rezeki kami tuk menampung semuanya.. Alhamdulillah, Allah kurniakan dia yg sangat memahami aku.. sangat2... sebut pasal persiapan, terus teringatkan pasal duit.. hurmmmmm.... risaunyer... harap2 semuanya berjalan dengan lancar.. usaha, dah... tinggal doa dan tawakkal jer sekarang.. insyaAllah.. moga Allah permudahkan semua nya...


nota kaki 1 : kebanyakan bride to be blogger mesti buat entry persiapan kawen kan.. heee... aku xsmpt nk buat tu seme.. setakat mampu amek gambar jer.. nk hapdet entry, masa tu sangatlah xcukup tuk aku.. waktu siang dh cukup tuk kt opis, waktu malam tuk belek2 barang yg dan memenuhi ruang lam bilik aku tu haaaa... dh setel seme esk2 baru aku hapdet yer.. tu pn kalau ada masa.. masa ngan inchik suami lagi berharga tau! ececece... :p




No comments:

Post a Comment